Skip to content

Sanoma

Bravedo_Sanoma

Optimoitu digitaalinen palvelu Aku Ankalle

 

Lyhyesti:

  • Asiakkaan haaste: Aku Ankan digitaalinen palvelu oli vanhentunut ja kallis. Palvelulle tarvittiin uusia käyttäjiä ja kestävämpi liiketoimintamalli.
  • Bravedo-yhteisön ratkaisu: Wunderdog ja Coventures analysoivat palvelun ja tarjosivat näkemyksiä liiketoimintamallin kehittämiseen. Yhdessä OrangITin ja Polar Squadin kanssa yhtiöt tekivät palvelusta kannattavan menestystarinan.

 

Aku Ankka on Suomen myydyin lehti, joka tavoittaa lähes 700 000 lukijaa viikottain ja on näin Sanoman tärkeimpiä tuotteita. Digitaaliseen muodon Aku Ankka sai jo vuonna 2021 sisältäen kaikki suomeksi julkaistut numerot ja yli 250 000 sivua sarjakuvia, mutta lukijoita se ei ole saavuttanut painetun lehden tavoin. Sanoma tarvitsi kehitystukea selvittääkseen, miten Aku Ankan digitaalinen palvelu parantaisi kannattavuuttaan ja tavoittaisi kohdeyleisöään paremmin.

 

Bravedo-yritysyhteisön yritykset Coventures ja Wunderdog tekivät palvelusta kattavan analyysin Sanoman päätöksenteon tueksi.

 

Ensimmäiseksi Sanoma halusi ymmärtää, miksei palvelu ollut kasvanut halutulla tavalla. Wunderdog ja Coventures analysoivat tuotteen sopivuuden markkinoille (product/market fit) sekä palvelun pullonkaulat kasvuhakkeroinnin viitekehyksen (AARRR) avulla. Perusteellisen harkinnan jälkeen Sanoma päätti pelastaa digi-Akun.

 

Seuraavaksi tarkasteltiin tulovirtoja, tilaajien elinkaarta sekä kustannuksia. Tärkeitä ratkaistavia haasteita oli kaksi: uusien aktiivisten tilaajien hankkiminen ja pitäminen sekä kannattavuuden parantaminen ja kustannusrakenteen optimointi.

 

Palvelua parannettiin sekä sisällön että toiminnallisuuden kannalta. Suunnitelma käyttäjien aktivoimiseksi ja hankkimiseksi laitettiin täytäntöön. Siltikään liiketoimintamalli ei ollut kestävällä pohjalla korkeiden käyttökustannusten vuoksi. OrangIT ja Polar Squad modernisoivat infrastruktuurin ja tekivät ylläpidon siirtämisestä kustannustehokasta. Ylläpitopalvelut, jotka sisältävät tuen, monitoroinnin ja proaktiivisen ohjelmiston päivittämisen, pienensivät Sanoman vuosittaisia ylläpitokustannuksia merkittävästi.

 

Nyt digitaalisella Aku Ankalla menee hyvin ja liiketoimintamalli on kestävällä pohjalla. Kuukausitilaajien määrä on kasvanut merkittävästi, ja samaan aikaan palvelun hallinnointiin käytetty aika on laskenut dramaattisesti. Kaikki projektiin osallistuneet Bravedo-yritykset ovat edelleen mukana tekemässä palvelusta parempaa sekä tilaajille että Sanomalle.

 

Palveluntarjoajat

coventures
wunderdog
polars
orangit_typo_musta